De BPM (Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen) zal in de komende jaren langzaam lager worden. De BPM zal in januari 2011 worden verlaagd van 27,4 naar 19,0 procent. Vanaf 2013 zal deze belasting plaatsmaken voor een heffing gebaseerd op CO2 uitstoot (CO2 taks). Mensen met een zeer zuinige auto, hoeven tot 2013 geen motorrijtuigenbelasting te betalen.
Korting BPM
De benzinekorting op de BPM wordt verlaagd van 1288 naar 824 euro en de dieseltoeslag op de BPM wordt verhoogd van 1076 naar 1526 euro. De aanschaf van extra schone diesels (Euro 6-norm) wordt in 2011 gestimuleerd door een korting van 1500 euro op de BPM.
Succes bij zakelijke rijders
Het beleid van de regering om auto’s die meer energie verbruiken, ook meer belasting te laten betalen, heeft succes bij kilometervreters. Zakelijke rijders kiezen steeds meer voor kleinere en zuinigere modellen, dat blijkt uit het Nationaal Zakenauto Onderzoek.
Meer zuinige zakenauto’s
Eigenaars van auto’s met een hoog verbruik moeten van de Belastingdienst elk jaar 25 procent van de cataloguswaarde bij het inkomen optellen. Energiezuinige auto’s hebben een lagere bijtelling van 14 of 20 procent. De helft van de nieuwe verkochte zakenauto’s vallen in deze categorie en worden voornamelijk door vrouwen gekocht. Onderzoek van TNO toont aan dat hoe zuiniger de zakenauto is, hoe meer het brandstofverbruik afwijkt van de fabrieksopgave. De verklaring hiervoor zou zijn dat het gebruik van een zuinige auto, zorgt voor een onzuinigere rijstijl van de bestuurder.