Ondernemers klagen bij Belastingdienst over E-herkenning

BV klagen over E-herkenning

‘Leuker kunnen we het niet maken. Wel makkelijker’ is de slogan van de Belastingdienst. Ze kunnen de woorden in deze slogan zelf echter niet altijd waarmaken, zeggen ondernemers met een BV. Sinds 1 januari 2020 kunnen ondernemers met een BV niet meer ‘zomaar’ inloggen bij de Belastingdienst. Hiervoor is nu eerst een veilige verificatieprocedure nodig, en die wordt mogelijk gemaakt door E-herkenning. Dit is een verplichte, maar helaas niet heel eenvoudige horde die genomen moet worden om essentiële zaken te regelen. Je bent jaarlijks niet alleen een bedrag kwijt om van de diensten gebruik te kunnen maken, maar er zijn ook nog meerdere beveiligings-‘levels’ te koop. Bovendien zijn er meerdere partijen die de verificatiemethode aan mogen bieden, waardoor er nu een ‘markt’ voor E-herkenningverkopers ontstaat. Het regent op dit moment klachten bij de Belastingdienst. Ondernemers hebben geen trek in deze verplichte extra horde, al helemaal omdat het hen op extra kosten jaagt.

Verplichte rekening

Iedere ondernemer met een BV kan vanaf 2020 niet meer op de oude manier belastingaangifte doen. ‘Gewoon’ inloggen bij de Belastingdienst met digiD is verleden tijd voor hen. Om de veiligheid te vergroten heeft de overheid deze BV’s verplicht om E-herkenning te gebruiken. Dit veiligere communicatiesysteem werd al gebruikt voor het aanvragen van vergunningen, maar wordt nu ook de ‘poortwachter’ bij het regelen van belastingzaken. Veel ondernemers hebben inmiddels aangegeven dat ze hier niet op zitten wachten. Het dwingt ze niet alleen tot het nemen van een tijdrovende extra stap, maar het brengt ook nog kosten met zich mee. De dienst, dient afgenomen te worden bij één van de zes commerciële aanbieders voor een bedrag van tussen de 40 en 60 euro. Weigeraars riskeren een boete die kan oplopen tot honderden euro’s.

Op welk E-herkenning niveau zit jouw BV?

Sommige BV’s vallen volgens de Belastingdienst in een hogere beveiligingsschaal, waardoor deze bedrijven verplicht een duurdere versie, met meer beveiliging, moeten afnemen. De hoogte jaarlijkse kosten is niet hetgeen waar de ondernemers over klagen. Het feit dát ze moeten betalen, is dat wel. Jaap Zwemmer, oud hoogleraar belastingrecht, legt in gesprek met de NOS het probleem bloot: “Het is zeker geen dienst die verleend wordt, ik verleen de overheid een dienst door aangifte te doen. De overheid hoort te zorgen voor een gratis veilige digitale omgeving waar ondernemers aangifte kunnen doen. Het is toch van de gekke dat ik als ondernemer een commerciële partij in de arm moet nemen om aangifte te doen.” Volgens hem, en dus ook vele andere ondernemers, moet de Belastingdienst met een oplossing komen die niet henzelf, maar de ondernemer ontziet.