In het tijdschrift Autoweek, dat vandaag uitkomt, zegt minister de Jager dat de belasting op zeer zuinige auto’s niet tussentijds verhoogd zal worden. Problemen met het budget zorgden voor onrust over het voortbestaan van de succesvolle regeling.
Zuinige auto’s
Autorijders in het bezit van zeer zuinige auto’s hoeven op het moment geen wegenbelasting of BPM (aankoopbelasting) te betalen. Het gaat om auto’s zoals de Volkswagen Polo Bluemotion en de Toyota Aygo. Ook is er voordeel voor zakelijke rijders: hun bijtelling is slechts 14%. Deze regeling bleek zeer succesvol, veel meer mensen dan verwacht maken gebruik van de maatregel.
Zuinige diesel auto’s
Dit heeft ook een keerzijde: de staat loopt veel geld mis, meer ook dan was begroot. Afgelopen zomer bleek al dat het vrijgemaakte budget om de regeling te bekostigen was overschreden. Het zijn vooral de zuinige diesel auto’s waar de staat inkomsten op misloopt. Per auto ‘verdiende’ de overheid daar ongeveer 900 euro aan wegenbelasting plus enkele duizenden euro’s aan BPM aan. Juist deze zuinige diesel auto’s zijn sterk gestegen in populariteit. Afgelopen maand bleek de verkoop ervan fiks gestegen.
Vrijstelling auto belasting
In Autoweek beaamt De Jager dat de regeling zorgt voor een verlies aan inkomsten. Hij verwacht ook dat in de toekomst de eisen verscherpt zullen worden. Er ligt een voorstel om de wegenbelasting te verhogen naar 50% van het normale tarief. Tot eind 2012 kan de overheid het verlies echter dragen en blijft belastingvrij autorijden dus nog mogelijk.