Per 1 januari 2013 kunnen reiskostenvergoedingen voor het woon-werkverkeer mogelijk niet meer onbelast worden verstrekt. Volgens het Lenteakkoord dat onlangs werd gepresenteerd zou dit voor alle vervoerswijzen gelden waaronder de auto, het openbaar vervoer en de fiets.
Het belasten van de reiskostenvergoedingen maakt deel uit van de bezuinigingen waarmee het overheidstekort onder de EU-limiet van 3 procent dient te geraken. Volgens berekeningen zou dit akkoord 1,3 miljard euro op moeten leveren.
Gevolgen
Forensen zullen door het akkoord forse extra kosten krijgen. Gemiddeld liggen deze tussen de 65 en 90 euro per maand. Dit geldt ook voor de treinreiziger met een vast abonnement die volgens de NS gemiddeld 100 euro per maand extra gaat betalen.
Werknemers met een auto van de zaak zullen eveneens flink worden geraakt. De woon-werkkilometers worden privékilometers en tellen mee voor de vraag of er reden is tot bijtelling. Wel krijgen zij een overgangsregeling welke uiterlijk eindigt op 1 januari 2017. Deze overgangsregeling staat voor een lagere bijtelling waarbij gedurende de resterende leasetermijn een kwart van de eigenlijke bijtelling gerekend wordt.
Eerder had de regering het plan de belasting op zware motorrijtuigen af te lassen. Door het nieuwe plan in het Kundus-akkoord is dit uiteraard van de baan. Een nadere uitwerking voor de ambulante sector volgt nog.
Verloop
Per 1 oktober 2012 zal zoals het er nu naar uitziet het BTW-tarief van 19% naar 21% oplopen en de eerste stap richting de belaste reiskostenvergoeding gezet worden. Tegelijkertijd is er al veel weerstand ontstaan in de demissionaire regering. Zo zei Jolanda Sap van GroenLinks onlangs dat ze de maatregel niet wil laten gelden voor treinreizigers. Het CDA kiest daarnaast in het verkiezingsprogramma niet voor afschaffing van de onbelaste reisvergoeding maar voor verlaging van het onbelaste deel. De verkiezingen en Prinsjesdag zullen dus pas echt uitwijzen of deze plannen een vervolg krijgen.