Dertigduizend ambtenaren ontvangen hun belastingaanslag niet per post, maar per e-mail. Dit is onderdeel van een proef van de Belastingdienst, met als doel om vanaf 2015 alle aanslagen via een beveiligde e-mail versturen.
Belastingaanslag mail
De aanslagen zullen niet naar standaard e-mailadressen worden verstuurd, maar naar een apart e-mailadres op Mijn.overheid.nl. Hier kan gewoon met DigiD worden ingelogd. Via de mailbox van Mijn.overheid.nl kunnen ook bezwaarschriften worden ingediend. Uiteindelijk zal alle overheidscommunicatie via deze mailbox gaan lopen, aldus Binnenlands Bestuur.
Balies en telefonische services
Uit de proef, waarbij dertigduizend ambtenaren de aanslag digitaal ontvangen, moet blijken of het systeem goed werkt. Pakt dit goed uit, dan zullen veel meer mensen hun belastingaanslag alleen nog via de mailbox ontvangen. Overigens blijven balies en telefonische mogelijkheden tot contact bestaan.
Systemen afstemmen
Het is nog lang niet zeker of alle overheidsinstanties gebruik kunnen gaan maken van de nieuwe beveiligde mailbox. Daarvoor moeten alle systemen op elkaar worden afgestemd en dat is vooralsnog niet het geval.