Over precies één week moet de belastingaangifte ingevuld en opgestuurd zijn. Mocht u dat nog niet gedaan hebben, maar dit wel van plan zijn, dan is het natuurlijk van belang dat dit foutloos gebeurt. Daarom geeft Belasting.nl u een overzicht van veel gemaakte fouten bij het doen van de aangifte, zodat u deze kunt voorkomen.
Gegevenscontrole
Door slordigheid of onwetendheid vullen consumenten hun belastingaangifte niet correct in. De populaire vooraf ingevulde aangifte kan hier een uitkomst voor bieden. Toch kan dit soort aangiftes voor fouten zorgen. Maar liefst 1 op de 20 vooraf ingevulde aangiftes bevat fouten. Mochten de fouten in uw voordeel zijn, dan dient u ze toch te corrigeren. Het is dus belangrijk uw gegevens altijd te controleren.
Veel gemaakte fouten
Naast het niet doen van gegevenscontrole zijn er meerdere veel gemaakte fouten bij het doen van de belastingaangifte. Zo dient u de pensioen- of vut-uitkering bij de rubriek ‘loon uit vroegere dienstbetrekking’ in te vullen in plaats van bij ‘loon uit tegenwoordige dienstbetrekking’. Ook komt het vaak voor dat bedragen bij loon, loonheffing en arbeidskosten verwisseld worden. Verder vergeten veel mensen een jaaropgaaf als ze naast hun vaste baan nog een bijbaan hebben. Daarnaast trekt ook een hoog aantal mensen rente af als ze hun hypotheek verhoogd hebben voor de aankoop van auto of caravan. Tenslotte gebruiken veel mensen de WOZ-waarde van de beschikking die ze onlangs binnen hebben gekregen (dat is de waarde op 1 januari 2012) terwijl die van het jaar ervoor in de aangifte van 2012 gebruikt moet worden (dus de waarde van 1 januari 2011). Let dus goed op deze fouten en probeer ze te voorkomen. U heeft nog tot 1 april de tijd om de belastingaangifte in te vullen en te versturen.